пʼятниця, 15 серпня 2014 р.

З Гертрудою Шоттенлоер...

  
                                                                                                  
      Андрейчин  Світлана,
                                            завідувач центру практичної психології і соціальної роботи,
                                            Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти,
                                            член ВГО “Арт-терапевтична асоціація” (Луцьк)
           
         У жовтні 2010 та 2011 року  у Волинський національний університет ім.Лесі Українки на психологічний факультет приіздила Гертруда Шоттенлоер, відомий німецький психолог та психотерапевт, автор книги “Малюнок і образ в гештальттерапії”. Вона презентувала 40-годинну навчальну програму “Нейрообразотворча діяльність та системний підхід в арт-терапії”.  Психологи навчальних закладів та студенти факультету мали можливість насолодитись роботою з майстром та поринути у світ образів, символів та метафор.
      Коли переважно навчаєш інших, цікаво і необхідно відчути себе в ролі учениці та по-іншому подивитись на свій професійний досвід,  проаналізувати поведінкові паттерни та отримати зворотній зв'язок.
       Які цікаві аспекти досвіду маємо ми в результаті цієї роботи?
    У інформаційній частині учасники мали змогу ознайомитись з механізмом об'єктивізації в арт-терапії, який дає змогу:
  • спостерігати на відстані, відмежовуєчись від пов'язаних з цим відчуттів;
  • конструктивнопереробити та реінтегрувати компоненти, які викликають страх та розщеплення особистоств;
  • переорієнтуватись та отримати новий початок.
  •       Учасники програми прослідкували механізм дії процесу образності (створення образів) в арт-терапревтичному поцесі, який дає доступ до інтуїтивного знання, яке охоплює всю фізичну динаміку та показує у зображенні проблеми, а також іх рішення і нові можливості.На зустрічах ми ще раз переконалися в тому , що малюнок - це інтуїтивне мислення. Пані Гертруда розкрила поняття процесу креативності в арт-терапії та три її фази: початкова фаза, на якій частки несвідомого проектуються на зображення, фаза підсвідомої перевірики та креативного опрацювання та фаза інтроекції. Професійно були розкриті питання ролі терапевта в арт-терапевтичному процесі та механізми взаємодії психотерапевта і клієнта.
  •     Окрема тема була присвячена арт-терапевтичній практиці у психіатричній клініці. Ми ознайомились з досвідом роботи “Крик душі” з проекту “Поміж просторами” у психіатричній лікарні Мюнстерлінген Швайц, розробленого Євою Мешеде, митцем та арт-терапевтом. Робота вражає своєю масштабністю та глибиною. Скульптури, створені людьми з іншим типом психіки, зачепили за живе виразністю та душевним болем. Члени групи отримали досвід розгляду практики індивідуальної арт-терапевтичної роботи з клієнтами, які пережили інцест та інші види насильства. Особливо мені імпонувла недирективна манера ведення семінару та максимальна наближеність прикладів з арт -терапевтичної практики до реального життя.
  •     У процесі тренінгової роботи були підняті теми ідентичності, Я-концепції, дитячих травм, взаємодії в групі та впливу попереднього досвіду на ситуацію “тут і тепер”. Група мала можливість під час різноманітних вправ і технік відчути майстерність фахівця. Ми мали можливість переконатися у дієвості всіх суттєвих факторів групової роботи, починаючи з правильного тону ведучого та закінчуючи рефлексією.
  •     Цікавою виявилась вправа “Я у віддзеркаленні моїх рук”. Робота з малюнком була орієнтована на аналіз візуального зображення свого внутрішнього світу та усвідомлення зв'язку кольору і ліній з його особливостями. У процесі спільної творчості ми ще раз переконалися в тому, що малюнок — це і є робота на межі контакту зовнішнього та внутрішнього світу.
  •       Спілкування з Гертрудою Шоттенлоер розширило для нас неосяжний світ арт-терапії та спрямувало наші професійні пошуки в іншому руслі. Іна завершення хочеться процитувати слова з відомої книги пані Гертруди: “Багато професій мають свої секрети, і мені здається, що для психотерапевта одним із таких професійних секретів є те, що якщо він сам вже не рухається вперед, то нікого вже не зможе спонукати це зробити”.
  •                
                                                     Література

1.Грегг М. Ферс.  Тайный мир  рисунка.  Исцеление  через искусство/ Грегг М.
 Ферс –  Санкт – Петербург: Деметра,​ 2003. –  165с.
2. Диагностика в арт – терапии / Под ред. А.И.Копытина.  Санкт – Петербург:
Речь,  2002.  –  143с.
3. Копытин А.И. Свистовская Е.Е. Арт – терапия детей и подростков/А.И.Копытин Е.Е Свистовская  – Москва: Когито — Центр, 2007.  – 196с.
4. Копытин А.И. Диагностика в арт – терапии. Метод «мандала»/ А.С.Копытин - СПб.: Речь,2003. –  144с.
5. Копытин А.И. Корт Б. Техники аналитической арт – терапии. Исцеляющие путешествия / А.И  Копытин, Б. Корт  – Санкт – Петербург: Речь,2007. – 140с.
6.Шоттелоер Г. Рисунок и образ в гештальттерапии.- Спб.:Изд-во Пирожкова, 2002-251с.
   


Немає коментарів:

Дописати коментар